Sunday, July 20, 2008

Di Kala Hati Terusik (episod 1)

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh.


Bismillahirrahmanirrahim

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani


Alhamdulillah setelah hampir lebih sepuluh hari (kalau tak silap ana lah) blog ini menyepi, tanpa suara dan nada, tanpa kata bicara, tanpa khabar berita gembira..Akhirnya Allah bg juga ana kesempatan untuk melirik rasa rindu di alam maya nih.Mungkin ada yang tertanya-tanya ke mana hilangnya Sang Perantau akhir2 nih. Ana tak hilang pun, cuma terpaksa menyepi seketika, maklumla awal2 semester nih banyak tugasan dan gerak kerja yang nak di buat untuk
membimbing adik2 baru terutamanya..

Ermm..banyak sebenarnya cerita nak di coretkan di sini..tapi memandangkan ketidaksempatan masa yang ada so tak leh la nak ceritakan banyak2.Ape pon perkongsian yang sedikit ini dapat dijadikan pedoman.

Baru-baru nih ana diminta oleh sahabat2 ana yang menguruskan satu kem motivasi di sebuah sekolah berhampiran untuk ana handle satu slot khas. Pada mulanya ana agak terkejut bila dikatakan slot khas.Sbb ana nih tak biasa sebenarnya untuk mengemudi satu2 slot terutama yg melibatkan psikologi manusia.Maklum la ana nih student mekanikal. Hati enjin boleh la ana selami..hati manusia nih lemah sikit la..

Ana di minta untuk handle satu slot muhasabah untuk adik2 PMR dan SPM nih.Bukan mudah..sebab minda dan psikologi mereka2 nih hampir sama dengan ana sendiri. Terpaksalah ana melebihkan keupayaan diri untuk tidak ditenggelami oleh mereka2 yg fizikalnya agak besar berbandung ana yang kecik nih..Alhamdulillah berbekalkan pengalaman dan ilmu pembacaan psikologi yang sedikit ana ada ini ana cuba beranikan diri.

Slot bermula agak lewat, kira2 jam 11 malam..yg pada awalnya dijangkakan bermula 10.30 malam.Kerisauan ana cuma satu, slot ni akan jd tak menarik kalau ramai yang tertidur..sbb ana assume ramai yang dah penat seharian berprogram.Jadi secara semerta ana terpaksa memikirkan solusinya..akhirnya dapat.Slot muhasabah dalam keadaan berdiri.Yang biasanya dibuat dalam keadaan duduk.

Bermula dengan suatu game ringkas untuk mengalih perhatian adik2 nih.Supaya tak nampak sgt tujuan sebenar slot malam tu.Ringkas tapi penuh bermakna.Ana mintak supaya dituliskan atas kertas masing2 janji mereka pada ibu dan ayah mereka apa yang akan mereka buat selepas tamat dari progran ini.5 janji ana mintak peserta ini tulis atas sekeping kertas kecil dalam masa hanya lima minit.Masing2 tekun menulis sambil ada yang sedang berkhayal mencari ilham yg belum bertandang.Ana paksa dan terus menekan mereka dengan masa yg diberikan.

Dalam pada masa yang sama 5 perkara utama ana tekankan pada mereka sejak awal slot lagi.Iaitu 5 misi utama yang bakal kita dapat malam tu, "KEPANTASAN,KETANGKASAN,KECEKAPAN,KREATIVITI DAN BERANI BERTINDAK"....banyak kali ana ulang misi ini supaya setiap tindakan mereka ke arah mencapai misi.Slot semakin menarik.Masa 5 minit yang ana beri dah tamat.Tapi still lagi ada peserta yang belum siap 5 janji mereka..Yang macam nie ana provok "kamu tak pantas..lembab.." biar peserta rasa bersalah dalam diri sendiri.Akhirnya selang beberapa ketika semua mengangkat tangan yang ade kertas menunjukkan mereka telah siap tugasan yang ana berikan.

Masuk stage kedua.Lebih mencabar dan perlukan penelitian dari setiap peserta.Yang mana leka dan tidak bersedia akan gagal ujian kali ini.Ia memerlukan kemahiran berfikir yang agak tinggi berbanding tahap pertama tadi.

Belon warna-warni ana agihkan pada setiap peserta.Masing2 berebut untuk dapatkan warna kesukaan.Hati ana tertawa kecil, "tak lama tu..kejap jaa..".Arahan yang ringkas dan padat ana keluarkan.Setiap dikalangan para peserta mula memberikan tumpuan yang lebih.Kerana sekali lagi 5 misi utama slot ini ana ulangi lagi.Masing2 mula mengambil tempat.




"Abang mintak mulai sekarang tidak ada sebarang bentuk bunyi yang keluar dari mulut"...ramai yang tercengang.Kagat seketika.Pelik dan ternanti-nanti arahan seterusnya.Ana menyambung lagi,"ok..abang nak adik2 tiup belon ini sebesar belon di tangan abang,tak nak besar dan tak nak kecik,sebelum tiup masukkan dulu kertas janji kamu ke dalam belon...yang tak ikut arahan kumpulan dikira kalah", sekali provokasi ana berjaya menundukkan ego sesetengah peserta..

"ok..lepas nih duduk dalam kumpulan masing2 dalam keadaan bulatan..mulut pastikan tidak berbunyi..."
, arahan demi arahan ana keluarkan di samping melihat suasana.Alhamdulillah keadaan terkawal. "ok..bagi yang dah bentuk bulatan, sekarang masing2 pusing menghadap ke belakang."..ini bermakna setiap ahli kumpulan akan membelakangi rakan masing2.Hairan bin ajaib timbul di benak mereka..Apalah yang abang sorang ni nak buat pada kami.

Seperti biasa, ana ulangi misi slot ana pada malam tu..membuatkan mereka semakin berdebar2.. Sekalipun tiada mulut yang dapat bertanya, namun riak wajah mereka menggambarkan mereka ternanti sesuatu."Sekarang abang nak semua pejam mata...muslimin dan muslimat"..


p/s:nak tahu ending...nanti ana sambung..k




1 comment:

Anonymous said...

salam

huh. cepat, cepat sambung!

(",)